Interviu nepublicat, 23 noiembrie 1997. Extras din volumul Caietele tristeţii, pp. 223-229
Întrebare: În ce perioadă aţi fost închis, prin ce închisori
aţi trecut şi când aţi revenit la libertate?
Răspuns:
Detenţia mea nu a fost prea lungă, în comparaţie cu a altora, care a durat 10,
15 sau chiar 25 de ani. Ea s-a petrecut în două perioade: prima, între anii
1952-1954, la Canalul Dunăre-Marea Neagră, cu „condamnare administrativă"
de 2 ani, iar a doua, între anii 1958-1964, condamnat de către Tribunalul
Militar Constanţa la 25 de ani muncă silnică, pentru „crimă de uneltire
împotriva ordinii sociale" şi eliberat, din închisoarea Aiudului, în luna
iulie 1964. În cele două perioade am trecut prin mai multe închisori: la Canal,
prin lagărele Galeş, Peninsula şi Culmea-Nouă, fiind eliberat, la sfârşitul
celor doi ani, din lagărul de la Borzeşti. Începând cu 1958 am trecut prin
închisorile: Focşani, Galaţi şi Aiud.
Întrebare: Unde aţi îndurat cel mai dur regim de viaţă?
Răspuns:
Cel mai greu mi-a fost la Securitatea din Galaţi, unde-am trecut prin 33 de
anchete, timp de 9 luni, încheind cu ultima, din noaptea fatală de 30-31 martie
1959, când am fost torturat groaznic. Părintele Totolici, din Galaţi, cu care
eram în celulă, a putut să vadă în dimineaţa zilei de 31 martie, când m-au
readus de la camera de tortură, un om de nerecunoscut, aproape terminat. După
această ultimă anchetă mi s-a întocmit actul de punere sub acuzare, am fost dus
în faţa Tribunalului Militar, care a dat sentinţa de condamnare la 25 de ani
muncă silnică. A doua închisoare, în care am simţit din plin duritatea
regimului de opresiune, a fost Aiudul. Aici se aplicau două feluri de
privaţiuni: una în celularul cu peste două mii de deţinuţi, a doua în Zarca,
unde încăpeau doar vreo 200. La Zarca se găseau cei scoşi din Celular (unde
viaţa era oarecum mai suportabilă), pentru că au refuzat reeducarea începută în
toamna lui 1963. Cei două sute de deţinuţi au fost supuşi unui regim de
exterminare, prin foamete şi alte măsuri draconice, aplicate de colonelul
Crăciun Gheorghe, comandantul închisorii. Pentru acelaşi motiv am fost şi eu
scos din Celular, pe data de 6 decembrie 1963 şi introdus în Zarca, la celula
nr. 11. Am ieşit de-acolo, la lumină, pe la mijlocul lunii iulie anul următor,
după apariţia decretului de amnistie pentru toţi deţinuţii politici.
Întrebare: Fără îndoială că grelele încercări prin care aţi
trecut, au putut fi depăşite cu ajutorul unui puternic suport moral. Vă rugăm
să ne spuneţi ce anume v-a ajutat cel mai mult să supravieţuiţi?
Răspuns: Rugăciunea.
Rugăciunea sinceră şi fierbinte,
pornită din inimă curată, adresată zi de zi, clipă de clipă
Atotputernicului nostru Stăpân, Domnul nostru Iisus
Hristos şi Prea Curatei Sale Maici, Sfânta Fecioară Maria. În întunecatele şi
îngheţatele noastre celule, unde în timpul iernii apa nu mai rămânea în stare
lichidă, am văzut oameni stând în genunchi, ore întregi, cu mâinile împreunate,
rugându-se. Părintele Ioan, de la Mănăstirea Tudor Vladimirescu, avea toate
degetele degerate, stând zilnic câte şapte ore în rugăciune.
Întrebare: Fiindcă veni vorba de părintele Ioan, vă rugăm să
ne spuneţi câte ceva despre preoţi, în general, despre comportarea acestora în
perioada detenţiei, să ne daţi exemple de preoţi model a căror prezenţă în
mijlocul dumneavoastră v-a putut fi de folos.
Răspuns: Nu pot vorbi de preoţi model. Toţi am trecut prin
aceleaşi încercări şi fiecare dintre noi am fost la un pas de moarte. „Prin moarte-am
trecut, nu prin viaţă", spune Radu Gyr, într-o minunată poezie a sa. Este
adevărat însă că în lupta dusă de poporul român împotriva comunismului o nespus
de mare contribuţie au avut-o preoţii. Ortodocşi, catolici, greco-catolici,
deopotrivă au fost expuşi persecuţiilor şi chinurilor celor mai diabolice. La
Piteşti studenţii teologi au fost închişi separat într-o cameră specială,
pentru a fi supuşi nu numai schingiuirilor celor mai sălbatice, dar şi
batjocurilor celor mai neînchipuite. La Peninsula (Canalul Dunăre-Marea Neagră)
a fost constituită o brigadă numai din preoţi, pentru a li se mări norma de
lucru de la o zi la alta. La Aiud aproape că nu exista celulă în care să nu se
fi aflat un preot. Preoţii au fost purtătorii Duhului Sfânt şi cei ce-au avut
norocul să-şi petreacă detenţia cu ei suportau suferinţa mai uşor, timpul se
scurgea mai repede, iar nădejdea în mântuirea noastră era mai aproape. De la
preoţi am învăţat tot felul de texte religioase, între care: acatiste,
epistolele Sfinţilor Apostoli, zeci de psalmi şi nenumărate alte rugăciuni cu
care ne-am hrănit sufletele. Multe dintre aceste texte se transmiteau, de la o
celulă la alta, cu ajutorul alfabetului Morse. Una dintre cele mai căutate şi
mai cuprinzătoare rugăciuni a fost aceea a Sfântului Toma d'Aquino, care
pătrundea în inimile noastre ca picătura de balsam peste o rană veche şi
dureroasă. Cu ajutorul acestor texte şi a versurilor poeţilor Radu Gyr şi
Nichifor Crainic am putut supravieţui. În decursul detenţiei mele am avut fericirea
să intru în contact cu mulţi preoţi. Voi menţiona aici numele unora dintre ei
care, prin trăirea lor adânc religioasă, prin calmul şi blândeţea în relaţiile
cu semenii din jur, prin întreg comportamentul de care au dat dovadă, au salvat
mulţi oameni ajunşi în pragul disperării. Astfel au fost: Părintele Ioan, preot
la Mănăstirea Tudor Vladimirescu, pr. Ştefan Marcu din comuna Nistoreşti, jud.
Vrancea, pr. Andronescu din satul Colacu, jud. Vrancea, pr. Pogan din comuna
Spulber, jud. Vrancea, pr. Caloianu din satul Voloşcani, judeţul Vrancea, pr.
Tincu din comuna Nereju, jud. Vrancea, pr. Totolici din jud. Galaţi, pr. Ţibrea
din comuna Vrâncioaia, jud. Vrancea, pr. Graur din Focşani ş.a. În condiţii de
cruntă teroare, prin celule, spre a le uşura sufletele celor prigoniţi, preoţii
au mărturisit şi au împărtăşit pe cei care cereau acest lucru. Pentru Sfânta
Împărtăşanie, preoţii (desigur, puţini dintre ei) primeau din afară Sfântul
Agneţ, fără de care Sfânta Taină nu s-ar fi putut săvârşi. În loc de vin, se folosea
apa. Rămânem recunoscători miilor de preoţi români care, la fel ca şi noi, au
îndurat şi au suportat toate asupririle, pentru biruinţa Crucii şi a Neamului
Românesc. Celor decedaţi în chinuri şi prigoane, Dumnezeu să le ierte păcatele
şi să-i primească în Marea Lui Împărăţie.
Întrebare: Aţi amintit, în treacăt, de poeţii Radu Gyr şi Nichifor
Crainic. În ce măsură creaţiile acestor doi mari poeţi au contribuit la
ameliorarea suferinţelor dumneavoastră?
Răspuns: Înainte de a vorbi despre Gyr şi Crainic, trebuie
să fac o precizare: în anul 1993 au apărut la Bucureşti două volume de poezii
cu titlul „Poeţi
după gratii". Aici au
fost adunate toate creaţiile izvorâte din cruntă şi îndelungată prigoană, iar
numărul acestor autori trece de 150. Creatori au fost şi în domeniul muzicii.
Nemuritor rămâne „Colindul
prizonierilor români din Rusia", al
învăţătorului Ştefan Tumurug, compus într-unul din lagărele siberiene, în
ajunul unui Crăciun, când barăcile erau acoperite aproape total de troiene: „Mamă, mamă, cresc nămeţii şi pierim / Fără ţară,
fără nume, Velerim"... Sau
„Dor de libertăţi" al tânărului Gheorghe Bozenovici: „Prea Sfântă Fecioară ai grijă de noi / Ne scapă
din lanţuri dureri şi nevoi / Ai milă de-ai Tăi, fă-i buni pe cei răi / Te
rugăm să Te rogi pentru noi"... La
fel, imnul „Zori de
zi", conceput
în temniţele Aiudului de învăţătorul Ionel Constantinescu, din comuna Ţepu,
jud. Galaţi. Revenind însă la poeţii Radu Gyr şi Nichifor Crainic, sunt multe
de spus. Creaţiile lor au circulat prin cele 320 de celule ale Aiudului, cum
circulă seva în plante sau sângele în organismul omului. Multe dintre ele au
caracter religios: „Iisuse-nsângerate",
„Identitate", „Balada Cetăţii fără icoane" ş.a. „Iisus în
celulă" a lui Gyr
era cunoscută şi de securişti, folosindu-se de ea în nenumăratele anchete pe
care le făceau ziua şi noaptea. Pentru semnificaţia şi frumuseţea lui
deosebită, voi menţiona o strofă dintr-un colind al lui Radu Gyr: „ O, Iisuse Împărate /Iartă lacrimi şi păcate / Vin
s-alini uşor / Rănile ce dor / Cerul ni-l descuie / Noi Te-om aştepta / Căci pe
Crucea Ta / Stăm bătuţi în cuie". Sau
în alt colind: „A venit
şi-aici Crăciunul/ Să ne mângâie surghiunul/ Cade albă nea / Peste viaţa mea /
Peste suflet ninge / Cade albă nea / Peste viaţa mea / Care-aici se stinge /
Maica Domnului curată / Adă-o veste minunată/Zâmbetul Tău drag/Înflorească-n
prag/Ca o zi cu soare/ Zâmbetul Tău drag / Îl aşteaptă-n prag / Cei din
închisoare". Iată
câteva exemple şi din Nichifor Crainic: „Rugă
pentru pace", „TW, Imnul Potirului", „Balada doinei", pe care o consider o capodoperă a literaturii
române ş.a. Cu prilejul unei vizite la Palatul Episcopal din Galaţi, în ziua de
14 iunie 1996, P.S. Casian Crăciun, în timpul cuvântării Prea Sfinţiei Sale, a
recitat în faţa tinerilor candidaţi la preoţie "Imnul Potirului". Calm şi cu vocea blândă a unui adevărat păstor de
suflete, a cucerit, cu textul acestei poezii, inimile acelor tineri. Atunci, am
rostit şi eu două poezii ale lui Radu Gyr: „Iisus în celulă" şi „Identitate".
Întrebare: Şi acum, când ne aflăm către finalul acestui
interviu, aţi putea să ne oferiţi câteva consideraţii generale asupra temei
dialogului nostru ?
Răspuns: Concepute în întunecatele şi înfriguratele
celule, în condiţii de tiranică supraveghere, aceste creaţii literare şi
muzicale au circulat tot timpul, ziua şi noaptea, cu toată vigilenţa
gardienilor, instruiţi în mod special să urmărească şi să raporteze
nerespectarea regulamentului. Riscurile erau foarte mari, pentru cei ce
transmiteau prin Morse: îi aşteptau carcera şi izolarea. În temniţele comuniste
se aplica un regim de distrugere totală a omului. De patru ori, câte două
săptămâni, am trecut şi eu prin aceste încercări. Şi totuşi, după cincizeci de
ani de încleştare apocaliptică în lupta dintre Bine şi Rău, poporul român a
ieşit la lumină şi libertate. S-a câştigat o bătălie. Dar biruinţa asupra
răului nu ne aparţine. Noi n-am luptat cu armele, ci cu răbdarea. O răbdare
care se afla dincolo de limitele omeneşti. Şi am putut răbda, pentru că am
nădăjduit. Am nădăjduit, pentru că am
găsit punctul de sprijin: Crucea şi Rugăciunea. Ele au fost mai tari decât toate armele lumii. Nu
este oare o minune că porţile zecilor de închisori, de pe tot cuprinsul ţării,
s-au deschis ca la o comandă!?... N-a fost o minune să vezi cum sutele de mii
de năpăstuiţi, zăvorâţi în temniţe, se revarsă ca torentele spre soare, lumină
şi libertate, fără niciun fel de violenţă !?... Cine a fost salvatorul?... Radu Gyr, Nichifor Crainic şi ceilalţi au fost
numai aleşii Creatorului, care au
menţinut în permanenţă moralul şi nădejdea în mântuirea neamului. Le datorăm
foarte mult!... Cu
versurile lor ne-am hrănit sufletele zi şi noapte şi cu ajutorul lor am putut
supravieţui. Dar cea
mai mare minune care s-a petrecut în istoria României, nu este oare Decembrie
'89!?... Cine l-a înfricoşat aşa de tare pe cel care, deşi deţinea o putere
absolută, avea o armată politică bine pusă la punct şi tot felul de arme
sofisticate, a trebuit să părăsească totul şi să fugă!?...
Sunt
fenomene petrecute sub ochii noştri, care nu-şi pot găsi explicaţia decât în
planul Divinităţii, mai dinainte stabilit. Închei cu cea mai frumoasă strofă
din poezia lui Nichifor Crainic „Imnul
Potirului": „Şi iată Potirul, la gură Te duce / Iisuse Hristoase, Tu,
jertfă pe cruce, / Hrăneşte-mă, carne de Sfânt Dumnezeu, / Ca bobul în holdă,
ca mustu-n ciorchine / Eşti Totul în toate şi toate-s prin Tine, / Tu, pâinea
de-a-pururi a Neamului meu".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu